Градски икони
Мартина Рьотлингова
Матуш Матятко
19.02 - 02.03.2020
куратор: Ани Венкова
Съвременното и най-ново изкуство непрекъснато разширява своите граници и изразни средства. Постоянно развиващите се технологии създават безкрайни възможности за интерпретации.. Заливат ни всевъзможни образи - обекти, инсталации , видео арт, пърформанси , 3 и 4D, тиражирани изображения, някои от които ни карат да си зададем въпроса това изкуство ли е ? Съществува ли някаква дефиниция, определяща го като такова и каква е тя...
В такъв динамично глобализиращ се културен контекст живописта и графиката като че ли получават нова сила, биват реабилитирани. Класическият метод на живописване върху платно с четка, рисунката с молив , магически докоснати от ръката на художника придобиват още по-висока стойност за зрителя.
Живописта и графиката са предпочитани изобразителни медии за младия творчески тандем Мартина Рьотлингова и Матуш Матятко в предстоящата им изложба в галерия Аросита. Техните „Градски икони” ще могат да бъдат видени на ул. Врабча 12 Б, от 19-ти февруари до 2 -ри март. Повечето произведения са създадени от словашките художници по време на едномесечния им творчески престой в София, която завърши с представянето им в Посолството на Словакия в края на януари (2020 г.).
Мартина и Матуш се вълнуват не толкова от културното и историческо наследство на София, колкото от пулсиращият живот на града, съвременната архитектура, бездомните животни, актуалните социални и обществени проблеми.
Авторите се концентрират върху едни и същи обекти и близка цветова гама, за да свържат визуално изображенията, разработвайки ги по респективен, отговарящ на личния им изобразителен език метод. Резултатът е една творческа дихотомия - работите им силно контрастират по между си и същевременно взаимно се допълват.
Материята , която пресъздава Мартина Рьотлингова често е имитирана до съвършенство , техниката напълно овладяна до степен наподобяваща реализма и хиперреализма. Този подход обаче не е самоцелен , чрез него Мартина акцентира предмета на изображение и неговата смислова натовареност. Контрапункт на отчетливите, детайлно разработени „Свети ръце” са урбанистичните пейзажи без фиксирани контури, замъглени, „ретуширани” образи . Този, подобен на филтър ефект създава асоциации с градския смог - един от наболелите проблеми на столицата ни – замърсеният въздух. Темата за екологията е обект на интерес за художничката и присъства и в други произведения, представени в изложбата. Чрез изкуството си тя визуализира глобални проблеми –прекомерната консумацията и свръхпроизводството, излишъкът на отпадъци, изкуствения модел за красота, налаган от социалните мрежи и медиите, в който губим идентичността си...
На фона на меката приглушеност и относителна статичност в платната и рисунките на Мартина Рьотлингова натрапчиво се открояват символните препратки и образи в графична стилистика и интензивни, равни тонове на Матуш Матятко. Неговият изобразителен език е силно стилизиран, основните елементи, изграждащи образа са яркият, наситен цвят и линията. Удебелена и наклонена или извита в различна посока , подчиняваща се на формата, тази линия динамизира изображението, създава вътрешно движение и напрежение.
Дръзкото съчетаване на религиозни и исторически символи с мотиви, характерни за субкултурата, сакрализирането на анимационни герои чрез атрибути на светци, провокират съзнанието. Апокрифни и неканонични, те са трансформирани от автора във визуални анекдоти. Матятко е привлечен от мита, култа около политически и светски идоли, популярни личности в масовата култура, които често иронизира , без да опошлява ,намигвайки с хумор към зрителя, предизвиквайки усмивка.
Млади, но вече формирани като артисти, Матуш Матятко и Мартина Ротлингова са изградили свой личен стил. Работите им впечатляват с професионализма и ясно заявената си позиция, освободена от всякакви предразсъдъци и претенции за оригиналност. Всеки от тях е успял да намери своето място в света на противоречивото и еклектично съвременно изкуство .
Матуш Матятко и Мартина Ротлингова са разпознаваеми на словашката художествена сцена. Професионалните им изяви (обаче)не се изчерпват само на родна територия. Мартина Рьотлингова завършва живопис в Академията за изкуствата в Банска Бистрица, специализира живопис и графика в Академията за изящни изкуства в Лече, Италия. Финалист е на конкурса „Живопис на годината“ и на „6-то Биенале на свободните изобразителни изкуства“, организирано от Словашкия художествен съюз. Реализирала е самостоятелни и общи изложби освен в Словакия, и в Париж - Франция, Богота -Колумбия, Зноймо и Прага - Чехия, Бари - Италия, Швейцария, а вече и в България. Освен в областта на класическата живопис и графика тя работи с фотографии, инсталации и обекти.
Матуш Матятко завършва графика и илюстрация в Академията за изящни изкуства, Братислава. Специализира в Академията за изкуства, архитектура и дизайн в Прага. Успешно се реализира в сферата на графиката, (широко форматна графика), графичния дизайн, илюстрацията, живописта, скулптурата. Няколко пъти печели награди за илюстрация „Най-добра книга” на Словакия. Осъществява близо 20 самостоятелни изложби в Словакия, Чехия, Индонезия, участва в множество общи изложби в Словакия, Унгария,Швейцария, Англия, Китай, Япония.
Необременени от градския шум на ежедневието в столицата ни , Мартина и Матуш представят един нов, непознат за нас прочит на заобикалящата ни действителност.Тренираното им художествено око улавя и претворява това , което ние пропускаме в забързания си ход.
Ани Венкова